De prachtige ontdekkingsreis langs de vier kernwaarden hoef je niet alleen te doen. Het Kompas helpt je om alle windrichtingen te verkennen. En dat doen we samen: gedeelde kennis schept een band. Onderwijs waarin leerlingen over zichzelf, de wereld en elkaar leren, helpt hen begrip te krijgen voor klasgenoten met een andere achtergrond, geloof, identiteit of mening. We werpen daarbij ook regelmatig een blik buiten de schoolmuren. Denk aan een bezoek aan een museum, kerk, concert of het bos. Maar ook een bezoek aan het verzorgingstehuis of de peuterspeelzaal horen erbij. Leren kan ook buiten. Zo leer je op een leuke en actieve manier verbanden leggen.

Een stevige kennisbasis

Op het Kompas bieden we kennisrijk en thematisch onderwijs aan. We werken vanuit brede thema’s, zodat leerlingen zien hoe vakken als natuur en techniek, aardrijkskunde, burgerschap en taal met elkaar verbonden zijn. Op die manier bereiden we kinderen voor op de wereld buiten school.

We vinden het belangrijk dat leerlingen samen leren en samen werken. Zo leren ze dezelfde taal spreken. Als alle kinderen vanaf het begin dezelfde begrippen en kennis krijgen, zorgt dit voor een gedeelde basis en gelijke kansen. Om leerlingen eerlijke kansen te bieden en hun omgeving te begrijpen, hebben ze veel kennis nodig, naast aandacht voor hun sociale en emotionele ontwikkeling

Taal, rekenen, burgerschap en digitale vaardigheden vormen de basis van ons onderwijs. Begrijpend lezen en taal lopen als een rode draad door de thema’s heen. Zo wordt leren nog leuker, uitdagender en betekenisvoller. 

De leerkracht als expeditieleider 

In ons onderwijs maken we gebruik van directe instructie in het opdoen van kennis. Thema’s, begrippen en lesstof worden eerst uitgebreid toegelicht en ingeleid door de leerkracht. De leerkracht activeert het dieper denkvermogen van kinderen en haalt voorkennis naar boven. De nieuwsgierigheid en betrokkenheid van de leerling wordt geprikkeld: hoe werkt het precies, waarom werkt het zo? Pas daarna gaan leerlingen zelfstandig en samen aan de slag met de lesstof. 

Met ons kennisrijke en thematische onderwijs stellen we hoge verwachtingen. We hebben een diep vertrouwen in het leervermogen van leerlingen en we stimuleren een actieve leer- en werkhouding. Dit draagt bij aan zelfvertrouwen, motivatie en een gevoel van succes. We  stimuleren leerlingen hun eigen vermogen ten volste te benutten, van groep 1 tot en met groep 8. Dat doen we ongeacht natuurlijke aanleg, interesse en niveau: we halen uit elke leerling het beste naar boven.

Kennis als bouwstenen 

Als je iets over een onderwerp weet en je krijgt nieuwe informatie over dit onderwerp,  verbind je die nieuwe kennis aan de bestaande kennis. Kennis doe je van jongs af aan op door verhalen. Boeken en teksten zijn daarom belangrijk in ons onderwijs. In de hogere groepen wordt op deze kennis voortgebouwd en kunnen leerlingen nieuwe kennis en inzichten stapelen op wat ze al weten.

Maakonderwijs

We werken met brede thema’s. Hieraan verbinden we zo veel mogelijk ons creatieve onderwijs en digitale vaardigheden. Zo geven de kinderen nog meer betekenis aan de thema’s. Ook cultuur krijgt een plek binnen de thema’s. Kinderen worden aangesproken op hun oplossend vermogen en kunnen hun fantasie en creativiteit inzetten.